Up | 摘 要 |
"量と測定" 教材の研究は, "ものごとの順番" として,量と数の概念ないしそれをめぐるひとの実践形態に対する (ある程度) 明確な把捉の後に続く。この把捉は,"量と測定" 教材研究の基礎研究として行なわれている必要がある。(勿論,これは "数と計算", "数量関係" の主題に対しても基礎研究として,引き継がれていく。)
量という実在(実体)があるわけではない。量は,ひとの読みとして起こる。そしてこの読みは,ことばの一つの論理系として収まる。 論理系としての量は,〈形式〉である。本論ではこれが,集合と構造のことばによって,1次元順序位相アフィン空間(Q, ( (D,+), (N,+,×), × ), +)として定式化される。ここで,Qの要素は "量(大きさ)",Dの要素は "量(大きさ)の差",そしてNの要素は "差の比" と,それぞれ読まれる。Nは一般的には実数体 ![]() ![]() ![]() 特に,ここでは,量(大きさ)そのものに対しては,内算法(加法)も数の倍の外算法も立たないというように考える。これらはQをDに埋め込むことで考えられるようになる,とする。 比は数に表現される。しかしこのように言うとき,数は,量とは別の文脈で対象として完結していなければならない。そして実際,数は,系列ないし計数("単位" の数え上げ)の文脈で対象として完結するのである。 《形式としての数は形式としての量と同じではない》という意味で,数は量ではない。しかし《数(集合)に量(形式)を与えることはできる》という意味で,数は量にもなる。(N, ( (N,+), (N,+,×), × ), +)がこのときの "量としての数" である。 |
( Abstracted ) As a ground-making for the study of "Quantities and Measurement" in elementary school mathematics, some fundamental concepts are studied ── mainly, the concepts of "quantit,y" and "number" themseIves . Quatities does not exist as actual beings. 'Ouantity' occurs as a reading that man practices. And this reading takes its place in a logical language system. Quantity-as-a-logical -system is a <form>. The author describes this by using the words of "set" and "structure" ── that i s, as a 1-dimensional ordered topological affine space ( Q, ( (D, +), (N, +, x), x ), +). Here the element of Q, that of D, and that of N are read "quantity(magnitude)", "difference of quantities", and "ratio of differences", respectively. N is usually understood as the field ![]() ![]() Especially, here we don't think that the addition between quantities and the numeral multiplication of quantities are defined. We think these operations are defined when Q is considered embedded into D. Ratios are represented by numbers. But this way of expressing is possible when the number is completed in a context that is independent of the concept of quantity. In fact. the number is completed i n the context of "sequence" or "counting a unit". The number differs from the quantity in the sense that rumbers-as-forms differ from quantities-as-forms. But the number becomes quantity in the sense that we can give it the form of quantity. In fact., ( N, ( (N, +), (N, +, X), X ), + ) is a "number-as-quantity". |